zwaluwspuug, koffie van wezelpoep en een AK47 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Danny Zon - WaarBenJij.nu zwaluwspuug, koffie van wezelpoep en een AK47 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Danny Zon - WaarBenJij.nu

zwaluwspuug, koffie van wezelpoep en een AK47

Blijf op de hoogte en volg Danny

17 April 2015 | Vietnam, Hoi An

Bijzondere titel heh? Het komt allemaal voor in de laatste week van mij in Vietnam. Na de ergste grensovergang ooit achter de rug gehad te hebben van Cambodja naar Vietnam ben ik mijn reis begonnen in het prachtig mooie maar drukke Ho Chi Minh City (vroeger Saigon). Waarom een vreselijke grensovergang? Dit keer waren er geen rare corrupte tests die je moest doorstaan zoals we dat hadden toen we Cambodja binnen gingen maar vooral veel maar dan ook heel veel tijd wachten... Vietnam is een snel groeiend land maar snel een stempel op wat papier zitten is een heel ander verhaal.
Anyways: Saigon (makkelijker te schrijven) is mega druk, luidruchtig en vol met neon maar wel prachtig. Het is westers door de snelle groei en de vroegere aanwezigheid van de Amerikanen tijdens de oorlog. En verder leeft de stad. Overal zijn mensen aan het sporten, koken en socializen. En dan het verkeer! Wat een gekkenhuis! Maar wel geniaal om over te steken. Er zijn zo veel scooters dat wachten geen nut heeft en je beter gewoon kan aanlopen, een tempo aanhouden en hopen dat er geen bus aankomt (dan moet/mag je wel harder lopen, die gaan namelijk niet aan de kant).
In Saigon zelf hebben we eindelijk gegeocached! Een mini cache gevonden en verder het oorlogsmuseum bezocht. Vreselijk om te zien hoe veel chemicaliën de USA hebben uitgestort over Vietnam en wat de effecten daarvan nu nogsteeds zijn.
Vanuit Saigon hebben we een dagreis naar de Cu Chi tunnels gemaakt waar je de Viet Cong tunnels van de Vietnamoorlog kon zien. We hebben er 40 meter door heen gekropen (Mark 20, hij schijnt iets te groot te zijn voor dit land) en had er graag 60 van gemaakt als een paar Fransen voor me niet zo langzaam waren geweest hahaha. De tunnels zijn super inventief opgebouwd met kleine luchtgaten, deuren en vallen. De kers op de taart kwam toen we de mogelijkheid kregen met een AK47 te schieten. Wat een kracht, super tof om een keer te doen!

Vanuit Saigon ging daarna de trip verder met Stray. Een nieuwe gids die ons naar het frisse dorpje Da Lat bracht. Omdat het boven op een plateau ligt is het een stuk frisser (20 graden in de avond) en had ik het serieus zo koud dat ik mijn trui aan heb moeten doen. Heb ik die in ieder geval niet voor niets meegenomen ^^. Het dorpje zag er heel erg uit als een noord Frans dorpje. Maar dan met iets meer scooters, noodles en rijst. In Da Lat heb ik vooral lekker rustig aan gedaan en cultuur bekeken. En tussendoor veel genoten van alle koffie. Vietnam is zeker het koffieland van deze trip. Heerlijk! Het hoogtepunt was een koffie van 9 euro welke met veel zorgvuldigheid geselecteerd was door wezels. Die pakken de beste koffievruchten en eten deze op. De bonen in de vrucht laten ze heel en komen er dus in de poep weer uit. Door de goede smaak van de wezel (in koffie) zijn dit de allerbeste bonen die de duurste type koffie op de wereld maakt! Het was het zeker waard!

Da Lat verlatend ging de tocht naar Bai Xep. Een gruwelijk lange tocht door wegwerkzaamheden en files. Waardoor ik op zoek ging naar iets spannends in de vorm van een raar energiedrankje gemaakt van het spuug van de zwaluw. Nee niet lekker maar wel een nieuwe ervaring hahaha. Vooral de brokjes spuug waren niet echt wat ik wil zien in een verfrissend drankje ^^.
Bai Xep zelf is heeeel klein. Puur bevolkt door vissers die savonds alle bootjes dichtbij de kust leggen waardoor er een zee aan lampjes ontstaat. Ze laten namelijk op elke boot een lamp aan. Het zorgt voor een heel mooi uitzicht!
In Bai Xep heb ik verder genikst en een kookcursus gevolgd. Wie weet leer ik nog eens een keer iets! Maar ik ben bang dat ik volgende week al niet meer weet welke ingrediënten in het sausje voor de loempia's moesten (geroosterde pinda's, bosui, knoflook, half kopje water en heel veel dikke soya saus). Lekker was het in ieder geval!

Morgen gaan we naar Hoi An. Een van de hoogtepunten van de reis en ook een shop walhalla. Souvenirs inslaan voordat het te laat is!

Zoals altijd staan de foto's op:
Www.mijnalbum.nl/Album=T8VEG4SU

Spreek jullie vanuit Hoi An of Hue!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Tussen 2 maart en 2 juni reis ik samen met Mark van der Pijll (http://markvanderpijll.reislogger.nl/) door Zuidoost Azië. Op dit blog zal ik iedereen up to date houden van alle bijzonderheden.

Actief sinds 28 Feb. 2015
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 7106

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 02 Juni 2015

Zuidoost Azië

Landen bezocht: