Laos is echt anders - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Danny Zon - WaarBenJij.nu Laos is echt anders - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Danny Zon - WaarBenJij.nu

Laos is echt anders

Blijf op de hoogte en volg Danny

19 Maart 2015 | Laos, Vangviang

Woensdag zijn we vroeg opgestaan om de monniken ceremonie van Luang Prabang te kunnen zien. Tijdens deze ceremonie lopen monniken van verschillende tempels een route door de stad en ontvangen van locals (en sommige touristen) eten. Deze verzamelen ze in een grote pot en nemen ze terug mee naar de tempels. Achteraf was onze tijd van opstaan (half 6) precies op tijd aangezien we maar een rij aan monniken langs hebben zien komen.
Ik verwachtte een mega grote groep monniken maar die kwam helaas niet. Dus of die was er niet en zal er ook niet komen of we waren alsnog te laat. Maar in ieder geval hebben we een groepje gezien en weten we meer over het ritueel.
Na een korte powernap in het hostel zijn we vervolgens gaan ontbijten bij de Utopia bar die een prachtig uitzicht bied over de Nam Khan rivier. Vervolgens hebben we met een volle maag een poging gewaagd om de berg in Luang Prabang te beklimmen om de tempel aan de bovenkant te zien. Ookal was het nog niet mega heet waren de vele treden wel enorm vermoeidend. En dan bleek de tempel en het uitzicht ook nog eens bij lange na niet aan de verwachtingen te voldoen. Mijn lonely planet reisgids beloofde een beeld van buddha op een driekoppige olifant maar die was onvindbaar. Daarnaast was er een print van de voetafdruk van buddha maar ik gok dat ze de voetafdruk van een buddhabeeld bedoelen. Tenzij buddha maat 60 schoenen had. In dat geval snap ik waarom monniken op slippers of bloten voeten lopene.
De terugweg naar beneden was dan wel weer een leuke verassing want die liep, omdat wij foutgelopen waren, door een school voor monniken heen. Erg apart om klaslokalen vol monniken te zien.
Na een lichte lunch in de vorm van een banaan-mango-ananas smoothie zijn we doorgelopen naar het museum dat meer laat zien over de etnische groepen in Laos. Interessant om te zien en ook heel professioneel opgezet allemaal.
Savonds hebben we vol spanning op de zonsondergang gewacht die uiteindelijk door de smog amper te zien was. In ieder geval heb ik er een slechte video van van 2 minuten.
Na de zonsondergang was het al snel bedtijd en heb ik nog lekker kunnen chatten in bed,

Donderdag was vroeg opstaan om om 7 uur de bus naar Vang Vieng te halen. We zouden met 5en vertrekken maar 1 iemand kwam niet opdagen ( nog steeds niks van gehoord ). Uiteindelijk gingen wemet 4en en en de gids 7 uur op weg naar Vang Vieng over de slechtste weg ooit. De overgang van Nederlandnaar België is er niks bij hahahah.
Aangekomen in Vang Vieng was er tijd voor snel omkleden om vervolgens in een tube ( een opgeblazen plastic band ) te springen en de rivier af te dobberen van rivier kroeg naar rivier kroeg. De tubes moesten terug zijn voor 6 dus dat betekende helaas een tuktuk vanaf bar #3 om optijd terug te zijn. Met wat haast is dat uiteindelijk gelukt en hebben we nog tijd gehad om de modder van de rivier af te spoelen voor we eten en een biertje gingen halen in een van de vele kroegen van Vang Vieng.
De avond heeft me mijn derde paar slippers van de reis opgeleverd. Blauw met geel en waarschijnlijk een maatje te klein ^^.

Morgen gaat de reisdoor naar vientianne, dehoofdstad van laos, met hopelijk minder smog zodat we meer van het uitzicht kunnen genieten. Verder is het nog dagelijks genieten van de baguettes in de ochtend. afkomstig van de Franse historie van Laos.

Spreek jullie snel! En als er vragen zijn, laat maar komen! !!

• 19 Maart 2015 - 18:34

Marga:

Hoi danny, waar blijven de foto's bij die mooie verhalen. Gr.xxxx