Dag Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danny Zon - WaarBenJij.nu Dag Cambodja! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Danny Zon - WaarBenJij.nu

Dag Cambodja!

Blijf op de hoogte en volg Danny

09 April 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

De eerste dag na Sihanoukville was een relatief korte reisdag van 2 uur. Met een nieuwe reisleider onderweg naar Kampot. Een plaatsje met 800.000 inwoners. Lijkt minder groot want die inwoners zijn ver over de stad uitgespreid. Het plaatsje zelf staat bekend om de zout en peper boerderijen waar mensen velden onder laten lopen met zeewater en dat laten verdampen zodat er zout overblijft. Kampot ligt aan een zoutwaterrivier wat het makkelijker maakt om velden onder water te zetten. De rivier is nu op het moment dat wij er waren zelfs extra zout doordat het zo droog is. Weinig zoet water wat betekend dat de verhouding in het voordeel van zout is.
In kampot hebben we scooters gehuurd en zijn we een berg opgereden op weg naar een verlaten kerk en casino. De rit zelf was prachtig. Goede wegen, mooie natuur en een goed snelle scooter. Op een punt op de route zaten we zo hoog dat we door de wolken heen gingen. Heel bijzonder! En nog bijzonderder dat er een verlaten maar nieuw uitziend restaurant was waar de mist in waaide. Alsof het een horrorfilm was. Eenmaal boven waren we ook zo weer beneden. Een heel stuk sneller dan omhoog. 'S avonds hebben we een boot gepakt om op de rivier vuurvliegjes te zien. Voor mij iets nieuws en niet wat ik verwachtte. Knipperende witte lichtjes in een boom. Ik verwachtte een hele zwerm hahahah.
De volgende dag was het op naar rabbit island. Een eiland relatief dicht bij de kust maar met een rustig sfeertje zoals gewend. Heerlijk in een hangmat hangen en niksen. Voor een dagje vermaak ik me zo wel.
Op het eiland waren trouwens geen konijnen te vinden (balen...). Het heet zo omdat het vroeger terugtrek eiland heette. Dit kwam doordat de vermoeide crew van een oorlogsschip lang lang geleden op dit eiland rust nam om weer verder te vechten. Helaas lukte dat niet (geen idee waarom niet op een rustgevend eiland als deze) en dus trokken ze zich terug. Ik hoor jullie denken: terugtrekken en konijntjes? Jup, terugtrekken is in het khmer maar 1 letter verschillend van konijn. En dus over de jaren, of omdat het voor toeristen leuker klinkt werd het rabbit island hahaha.

Na rabbit island kwam de laatste stop. De hoofdstad van Cambodja, Pnom Penh was voornamelijk door de killingfields en de S21 prison een hoogtepunt voor mij om Cambodja mee af te sluiten!
Eerlijk gezegd... De killingfields waren anders en minder dan ik verwachtte. Vooral omdat iedereen die ocver Cambodja praat het daar over heeft. En ik een indrukwekkend boek heb gelezen over die tijd (First they killed my father) waardoor ik al veel wist. Nog steeds indrukwekkend hoor maar had het groter verwacht. Met een audio gids loop je langs plekken waar vroeger gebouwen stonden, die vertellen over hoe het was. Heel mooi waren verhalen van een overlevende. En dat er plekken gemaakt waren waar je kon gaan zitten en ondanks de andere toeristen echt alleen zat, kijkend over een eigenlijk mooie plek met een vreselijke historie. In de grond zie je nog kledingresten en botten zitten, je loopt langs massagraven en een boom waar baby's tegen aan dood geslagen werden. Vreselijk dat dit gebeurt is en heel raar dat dit nog geen 40 jaar geleden begonnen is.
http://youtu.be/MjHZl3wEK_k (herdenkingsmonument Killingfields)

De S21 gevangenis was erg indrukwekkend. Een gevangenis waar mensen ondervraagd en gemarteld werden om vervolgens geëxecuteerd te worden. Een gevangenis. Wat stel je je dan voor?
Waarschijnlijk net als mij geen schoolgebouw. Dat was het wel, de khmer rouge vond onderwijs onbelangrijk dus zijn scholen omgebouwd naar onder andere gevangenissen. En dus waren schoolgebouwen nu cellen (hele kleine) en martelkamers. Vreselijk om te zien!

Vandaag was onze laatste dag in Cambodja en Pnom Penh. Een echt chaotische Aziatische stad met een vreselijke lucht uit alle straathoeken. Rustiger en minder schokkend zijn we langs het nationaal museum geweest en hebben we inkopen gedaan op de centrale markt. http://youtu.be/opJLF1TGlHc

Morgen gaan we de oversteek naar Ho Chi Minh City maken (vroeger Saigon) en begint het laatste hoofdstuk: Vietnam. Van 10 april tot 2 mei want mijn terugvlucht is bevestigd op 2 mei, kom dus terug op 3 mei. Iets eerder dit omdat ik geen vlucht op de 7e of 8e kon krijgen. Ik heb enorm zin in!

Ik spreek jullie vanuit Vietnam!

• 10 April 2015 - 11:22

Michiel En Wilma Van Der Pijll:

Het blijft leuk om jullie zo te volgen, Danny....en ook al sprinkhaan gegeten zag ik?
    Ook die heerlijk sappige wormen waar Mark het over heeft?
    Veel plezier nog dit laatste deel van je reis!