Ankor W(h)at? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Danny Zon - WaarBenJij.nu Ankor W(h)at? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Danny Zon - WaarBenJij.nu

Ankor W(h)at?

Blijf op de hoogte en volg Danny

30 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ankor w(h)at?

Siem reap was de afgelopen dagen ons verblijf in Cambodja. Het eerste verblijf in een voor ons totaal nieuw land. Cambodja is rijker dan Laos maar die indruk kreeg ik eerlijk gezegd niet toen we binnen reden. Land staat in vuur en vlam om rijst te kunnen planten, smog in de lucht en nog steeds houten hutjes. Wat er wel meer is, is reclame. Alle reclame is westers of heeft een westerse invloed.

Een korte blik in de lonely planet liet zien dat Cambodja op papier dubbel zo rijk is als Laos (gdp van 40 miljard tegenover 20). Ik zeg op papier omdat Cambodja corrupt is. Ernstig corrupt. Die 40 miljard zal waarschijnlijk vooral bij de rijken zitten waardoor het overgrote deel van de bevolking niet veel rijker zal zijn dan die in Laos.

De eerste dag in Siem Reap was direct raak! Om 04:45 snachts stapten we in een tuktuk op weg naar de Ankor tempels om de zonsopgang te kunnen zien. Heel mooi, en vroeg, om te zien en het zorgde voor veel mooie fotos. Zelfs met mijn polaroid camera! En dat met zulk weinig licht.

Na de zonsopgang gezien te hebben hebben we 4 tempels bekeken. Als eerste Ankor Wat, de grootste en bekendste tempel. Een gids vertelde interessante feiten zoals dat er 4000 olifanten gebruikt zijn om de tempel te bouwen. Daarnaast moest elke familie één familielid sturen om mee te helpen met de bouw.

De tweede en derde tempels waren minder bekend maar niet minder mooi! De 3e tempel heb ik zelfs joggend gedaan om een timelapse te kunnen maken. Tip: ga niet klimmend joggen met 30 - 40 graden. De link naar de timelapse is : http://youtu.be/bqUXYwvlGew

De 4e tempel is de Tomb Raider tempel. Dit omdat deze hier toen opgenomen is. Verder heeft de natuur deze tempel over genomen. Heel mooi om te zien.

Na wat rust aan het zwembad zijn we Savonds naar het circus gegaan. Hier spelen lokale mensen een verhaal vol emotie, muziek, kunst en acrobatiek. Erg mooi om te zien en vooral dat het gedaam werd door mensen die vroeger geen toekomst hadden.

De tweede dag was een uitslaap, zwem en slaap dag om bij te komen om te plannen. Op dit moment probeer ik mijn terugvlucht om te boeken, om op 07/05 terug te vliegen.

Vandaag zijn we sochtends naar een oorlogsmuseum gegaan waar we een gids hadden die vanaf zijn 14e bij de khmer rouge gevochten heeft, het regime dat fussen 1975 en 1979 6 van de 8 miljien inwoners van Cambodja geëxecuteerd heeft. De gids zelf had geen keus.. Zijn vader werd voor zijn ogen vermoord en hij moest zich aansluiten of hetzelfde lot ondergaan. Indrukwekkende verhalen die een nieuw perspectief geven.
Smiddags verder de reis duidelijk gekregen en een heerlijke 10 dagen Spanje geboekt met Lilly <3 Lekker ontspannen!

Morgen gaat de reis via een homestay verder naar het zuiden van Cambodja.

Zoals altijd is de foto link: http://www.mijnalbum.nl/Album=T8VEG4SU#share .

Tot de volgende keer!

• 30 Maart 2015 - 20:54

Pierre Van Zon:

Mooi verslag Danny. Onder het regime van Pol Pot zijn de meest verschrikkelijke dingen gebeurd. Geeft je toch het besef dat wij het goed hebben ondanks ons Nederlands gezeur.
    Ben benieuwd hoe je straks Vietnam vindt in vergelijking met Cambodja.