Welkom in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Danny Zon - WaarBenJij.nu Welkom in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Danny Zon - WaarBenJij.nu

Welkom in Laos

Blijf op de hoogte en volg Danny

17 Maart 2015 | Laos, Luang Prabang

Groeten vanuit Luang Prabang / Laos. Of zoals het in het Engels is: Lao. 

Doordat ik zoveel Engels praat hier met andere mensen op de tour begin ik meer en meer zelf ook in het Engels te denken. Een vervelend probleem als je daarna weer terug moet schakelen naar Nederlands.

Sinds mijn laatste post ben ik de grens tussen Thailand en Laos overgestoken. voor mij de eerste echte keer dat ik een grenspost door moest en zelfs een visa moest regelen voor het nieuwe land. Het leuke aan de grensovergang was dat je van een linksrijdend land naar een rechtsrijdend land gaat. Je moet daarom een soort van kruispunt over om van baan te wisselen. 

De dag van de grensovergang begon met een bezoek aan Chiang Rai. Voor mij de mooiste tempel die ik tot nu toe hier gezien heb. Hij is helemaal wit en is een mix van oude en nieuwe culturen. Het probleem met een witte tempel is echter dat mijn polaroid camera er geen goede foto van kan maken. Laat staan met de smog waar we sinds Chiang Mai (Thailand) last van hebben. De smog komt doordat veel boeren het land aan het verbranden zijn om deze klaar te maken voor het planten van rijst tijdens het regen seizoen.

De tempel zelf begon met een mooie entree. De entree beelde de overgang van hel naar hemel uit. Tijdens het binnen lopen mocht je niet stoppen met lopen in het hel gedeelte anders zou je daar in blijven (ik ben mooi doorgelopen). In de tempel waren tekeningen op de muur geschilderd van angry birds, films, games etc om de tempel voor jongeren interessanter te maken. Buiten stond ook een beeld van predator.

De eerste stop in Laos was Houay Xai. Een weinig interessant dorpje maar wel een eerste indruk van hoe Laos is. Laos is sowieso armer. De wegen zijn minder goed, de huisjes armer en westerse invloeden zijn minder sterk aanwezig. Het land heeft veel hulp nodig van de buurlanden Thailand en China. China investeert veel uit eigenbelang. Voornamelijk doordat Laos veel hout kan leveren aan China. Thailand is voornamelijk te zien in reclameuitingen en Thaise producten die verkocht worden.

Vanuit Houay Xai gingen we vroeg in de ochtend op een slowboat richting Louang Prabang. halverwege zouden we stoppen bij een lokaal dorpje waar we zouden gaan slapen. De boot zelf doet normaal een 13 uur over de tocht naar Luang Prabang. Normaal zouden er enorm veel mensen op zo'n boot zitten maar wij hadden het geluk van een privé boot. Het achterste deel van de boot is het huisje van de familie die de boot vaart. Aan boord liep ook heel de familie rond. Papa de kapitein, mama de catering en twee kinderen van ongeveer 16 en 2,5. Die van 2,5 (Mod heette hij) vond alles interessant. Van snoepjes tot reisdagboeken waarin hij een prachtige tekening gemaakt heeft voor Lilly. Het mooiste was dat hij wilde poseren voor een polaroid foto. Dat er zomaar iets uit mijn camera kwam vond hij heel interessant. Die foto mocht hij uiteraard houden Ik heb nog een foto kunnen maken van hoe hij naar zijn eigen foto keek. Deze wilde ik graag zelf houden, maar daar was hij het niet zo mee eens. Toen hij de flits zag nam hij ook die foto mee. Trots moest iedereen van de familie het zien en hij er mee spelen. Uiteindelijk heb ik de 2e foto, met wat krasjes, terug gekregen. Het leuke is dat de foto die ze nu hebben goed de enige foto kan zijn die de familie van hem heeft.

Uiteindelijk kwamen we aan in het dorpje na een boottocht van 7+ uur door een prachtige omgeving. Na een korte rondleiding door het dorp werd er voor ons gekookt. Je merkte dat alles daar anders is als ze zomaar ineens hanen gaan trainen voor hanengevechten. Een training is ook een gevecht van 3 rondes met daartussen drink pauzes. 

Na het eten was het tijd voor de welkomst ceremonie van het dorp voor ons. Er werd voor ons gebeden, we moesten shotjes rijstwijn doen (lao lao) en aan het einde kwam iedereen van het dorp langs om iedereen van ons aan beide armen een touwtje te binden. Deze heb ik nu nogsteeds om en mogen pas na 3 dagen af (vanavond om 8 uur om precies te zijn). Vervolgens ging iedereen naar bed, om 22.00 gingen alle lichten uit en lagen we met alle jongens van de groep bij een familie in huis onder een tent van klamboes te slapen.

De dag daarna was het om 6 uur opstaan voor ontbijt en om 06.30 vertrekken. Zolang wij niet weg waren konden de lokale mensen niet aan het werk. Vandaar zo vroeg.

Na weer een flinke boottocht kwamen we aan in Luang Prabang. Waar Mark en ik een extra twee dagen pakken. Luang Prabang is een UNESCO World Heritage Site vanwege de sterke Franse invloeden. Een prachtige stad waar we vandaag doorheen zijn gefietst en veel mooie gebouwen hebben kunnen zien. De grootste manier waaraan je het Franse herkent is het ontbijt. Geen Engels ontbijt meer maar een Frans stokbroodje. Ik kan er wel aan wennen hoor!

De eerste dag in Luang Prabang hebben we niet veel gedaan. Een uur voor binnenkomst zijn we de Pak Ou grotten in geweest waar de lokale mensen veel boeddhas hebben neergezet. In een grot zou de kans op vernietinging door bommen (oa Vietnam oorlog) kleiner zijn. Ik vond de grotten verder niet veel bijzonders, het leek er puur voor toeristen te zijn, maar het was leuk dat ik het gezien heb. Verder hebben we 's avonds westers gegeten en lekker met zijn allen wat gedronken. Daarna had ik lekker de tijd om Lilly weer te kunnen skypen.

De volgende dag was het om 8 uur vertrekken voor de Kuang Si waterval. Prachtige waterval met azuurblauw water waar we als groep nog lekker in hebben gezwommen. Na de watervallen en lunch zijn we naar de olifanten gegaan. Een andere plek als velen kiezen maar de plek waar onze tourleider veel mensen kende omdat zij voor deze plek gewerkt heeft. Na een kennismaking met de olifanten zijn we op de nek van de olifanten (sterkste deel van de olifant) naar de Mekong rivier gereden om er vervolgens ook in te lopen. Heel apart laat ik het daar op houden hahahaha. De olifanten kunnen wassen en zelf ook flink nat geworden. Leuk dat ik het gedaan heb maar een olifanten trainer (mahoet in Lao) zal ik nooit worden.

'S avonds zijn we naar Utopia bar gegaan om met een prachtig uitzicht een biertje te drinken. 

Voor vanavond is het tijd voor de avond markt van Luang Prabang. En morgen vroeg op om de monniken ceremonie te kunnen zien. 

De volgende post komt iets sneller dan deze ;)

  • 17 Maart 2015 - 10:46

    José Goyvaerts :

    Wat een ontzettend gaaf verhaal Danny!!

  • 17 Maart 2015 - 15:51

    Marga:

    Leuk verslag danny, ik ben blij dat je van deze reis zo geniet deze ervaringen pakken ze je niet meer af. Gr. Xxx



  • 17 Maart 2015 - 18:46

    Oma Van Zon:

    Ik geniet van je verhalen telkens weer,wat
    je allemaal meemaakt en ziet geweldig
    Het is voor mij iedere keer een hoofdstuk uit een mooi spannend boek.
    Veel groetjes Oma.

  • 17 Maart 2015 - 19:49

    Michiel En Wilma Vd Pijll:

    Mooie verhalen Danny. Leuk om zo uitgebreid mee te kunnen genieten en mooi dat jullie ook contact weten te leggen met de locals.....wij doen wel gewoon werken....het is jullie gegund :-)

  • 17 Maart 2015 - 22:35

    Hellen:

    Tjee Danny je wordt nog een ware verslaggever haha maar ik geniet van je verhalen. Fijn dat we nu niet zo lang hoeven te wachten; -). Geniet en tot je volgende verslag. Groetjes van ons alle vier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danny

Tussen 2 maart en 2 juni reis ik samen met Mark van der Pijll (http://markvanderpijll.reislogger.nl/) door Zuidoost Azië. Op dit blog zal ik iedereen up to date houden van alle bijzonderheden.

Actief sinds 28 Feb. 2015
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 7103

Voorgaande reizen:

02 Maart 2015 - 02 Juni 2015

Zuidoost Azië

Landen bezocht: